Porady prawne

  • Warmińsko-Mazurska Izba Lekarska w Olsztynie wykupiła od 1 stycznia 2023 roku dostęp do Centrum asysty prawnej w Inter Polska, realizowane przez firmę Lex Secure zapewniający Lekarzom i Lekarzom Dentystom WMIL bezpłatną całodobową opiekę prawną.

    Pomoc prawna dotyczy spraw zawodowych i prywatnych Lekarza/Lekarza Dentysty WMIL oraz jego najbliższych – małżonka/małżonki, konkubiny/konkubenta oraz dzieci do ukończenia przez nie 25-tego roku życia.

    Usługę realizuje firma Lex Secure, która współpracuje z adwokatami i radcami prawnymi specjalizującymi się w wielu dziedzinach prawa polskiego i prawa europejskiego obowiązującego na terenie RP.

    Do dyspozycji Lekarza i Lekarza Dentysty są następujące narzędzia kontaktu z prawnikami:

    • INFOLINIA 24H: przez 7 dni w tygodniu pod numerem telefonu: +48 22 333 76 76
    • ADRES E-MAIL: prawnik@opiekaprawna.pl
    • WIDEOKOMUNIKATOR: po telefonicznym umówieniu się na rozmowę wideo

    Aby uzyskać odpowiedź prawną wystarczy opisać swój problem prawny – telefonicznie lub mailowo oraz przygotować dokument, jeśli to on jest źródłem zapytania.

    Termin odpowiedzi prawnej to 24h. Termin może być dłuższy tylko  wtedy, gdy sprawa jest bardziej złożona.

    Uprawnionymi do korzystania z programu są Lekarze/Lekarze Dentyści WMIL, którzy mają opłacone składki na rzecz Izby.

    Korzystanie z programu nie jest ograniczone czasowo, ani ilościowo, z zastrzeżeniem, że w danym momencie może być rozpatrywana jedna sprawa dotycząca danego Lekarza/Lekarza Dentysty lub jego najbliższego.

    Jak  korzystać  z  usług – kilka  prostych  zasad:

    1. Przed zadaniem pytania przygotuj się do rozmowy z prawnikiem:

    a) zwróć uwagę na miejsce z którego telefonujesz, tak aby było możliwie ciche i spokojne. Rozmowa prowadzona z restauracji, tramwaju, czy z ruchliwej ulicy nie zapewni Ci poczucia komfortu i dyskrecji, a jednocześnie zmniejszy szansę na precyzyjne wyjaśnienie Twojego problemu.

    b) przygotuj dokumenty, które mogą być pomocne do przedstawienia problemu prawnego (np. umowę, której treść dotyczy pytanie, lub pismo, na które chciałbyś odpowiedzieć). Gdy prawnik poprosi Cię o przesłanie tych dokumentów, nie będziesz tracił czasu, by je odszukać, co pozwoli nam szybciej przygotować odpowiedź.

    c) przygotuj co najmniej następujące dane potrzebne do celów identyfikacyjnych: I. Twój numer prawa wykonywania zawodu (PWZ), II.: imię i nazwisko, III. numer telefonu lub adres poczty elektronicznej; oraz IV. krótki opis zaistniałego zdarzenia i rodzaj koniecznej pomocy prawnej, V. inne informacje niezbędne do zorganizowania pomocy w ramach pomocy prawnej

    2. Postaraj się jak najdokładniej opisać swój problem lub sytuację prawną, w której się znalazłeś. Nie zatajaj przed prawnikiem żadnych, nawet pozornie krępujących informacji, ponieważ mogą one wpływać na treść odpowiedzi. LexSecure: ”Pamiętaj, że wiąże nas tajemnica zawodowa, więc Twoje problemy są u nas bezpieczne”.

    3. Jeżeli otrzymałeś pismo lub wezwanie (z sądu, policji, urzędu miasta, urzędu skarbowego, z ZUS, z NFZ lub innej instytucji), nie zwlekaj z kontaktem z prawnikiem do ostatniej chwili – tu czas działa na Twoją niekorzyść.

    4. Jeżeli dotychczas  nie kontaktowałeś się z infolinią prawną, a pierwsze pytanie zadajesz mailowo, koniecznie sprawdzaj swoją skrzynkę (również SPAM). Wyślemy do Ciebie prośbę o wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Dodatkowo w trakcie opracowywania pytania możemy prosić Cię o dodatkowe informacje, które pozwolą przygotować precyzyjną odpowiedź. Adres poczty elektronicznej, z którego zadamy pytanie, to: prawnik@opiekaprawna.pl .

    5. Jeżeli Twoja sprawa jest pilna i niecierpiąca zwłoki, w szczególności, jeżeli wiąże Cię termin wyznaczony przez organ lub urząd, koniecznie powiedz o tym prawnikowi podczas rozmowy na infolinii lub zaznacz w pytaniu wysyłanym mailowo.

    6. Jeśli dotychczas, mimo upływu regulaminowego czasu na realizację zgłoszenia, nie otrzymałeś odpowiedzi ani żadnej informacji mailowej, to wpierw sprawdź SPAM na swojej skrzynce. Następnie skontaktuj się z nami telefonicznie +48 22 333 76 lub mailowo prawnik@opiekaprawna.pl, postaramy się od razu rozwiązać problem.

    7. Jeżeli otrzymałeś odpowiedź, która nie jest dla ciebie zrozumiała lub pojawiły się inne, nurtujące Cię kwestie, zawsze możesz zadać kolejne pytanie lub poprosić o dodatkowe wyjaśnienia.

    8. Jeżeli w dalszym ciągu czujesz, że potrzebujesz omówić otrzymaną opinię prawną – możesz zrobić to, zgłaszając nam chęć skorzystania z wideoporady. Wówczas w umówionym terminie skontaktuje się z Tobą adwokat lub radca prawny, który pracował nad Twoją sprawą.

    9. Pamiętaj, 24h Asysta Prawna, obejmuje swoim zakresem pytania dotyczące całego polskiego porządku prawnego oraz tego prawa europejskiego, które dotyczy Polski. Jeżeli po dokonaniu analizy okaże się, że odpowiedzi na Twoje pytanie należy szukać w innym prawie krajowym, niezwłocznie poinformujemy Cię, że nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi oraz podpowiemy, jakie prawo znajdzie zastosowanie.

    Kto pyta, nie błądzi. Kto dopytuje, ten zyskuje!

    Pytania i uwagi związane z funkcjonowaniem programu opieki prawnej prosimy kierować na adres olsztyn@hipokrates.org

     

  • Raportowanie zdarzeń medycznych
  • Dyżury Radców Prawnych
  • Niekorzystny raport NIK dot. ochrony danych osobowych w szpitalach